Ikony designu, czyli Eames Plastic Armchair

Hasło „dobry design” od razu powinno skojarzyć się Wam z niezapomnianym duetem Ray i Charles’a Eames. To amerykańskie małżeństwo wzbogaciło świat wzornictwa  w szereg oryginalnych i ponadczasowych mebli, które nieprzerwanie zachwycają projektantów wnętrz.

Dziś chcę przedstawić serię ich autorstwa, która, mam wrażenie, przechodzi obecnie falę zainteresowania ze strony dekoratorów. W każdym magazynie wnętrzarskim znajduję choć jedną stylizację z wykorzystaniem krzeseł Eames’ów, dlatego warto abyście dowiedzieli się o nich nieco więcej.

 

    

Charles i Ray Eames’owie (vitra.com)

Seria Eames Plastic Armchair, powstała w 1950 roku z myślą o konkursie organizowanym przez nowojorskie muzeum sztuki nowoczesnej MoMa . Zadaniem konkursowym było stworzenie nowoczesnych, a jednocześnie tanich i dostępnych mebli, tak bardzo pożądanych przez Amerykanów po zakończeniu II wojny światowej. Założenia konkursu świetnie wpisały się w filozofię twórczości Eames’ów, którzy stawiali sobie za cel: „Dać jak najwięcej największej ilości ludzi za najmniejszą cenę”. Choć duet nie wygrał (Eames’owie zajęli drugie miejsce), zaprojektowana seria Eames Plastic Armchair szybko zdobyła popularność na całym świecie.

  

japanesetrash.com; bonnesoeurs.com

 

Cała seria jest wynikiem wynalezienia nowoczesnej, jak na ówczesne czasy, technologii, opierającej się na wykorzystaniu w meblarstwie włókna szklanego i plastiku. Choć oba materiały dają nieograniczone możliwości obróbki i formowania, Eames’owie postawili w tym przypadku na tworzywo sztuczne, z którego zbudowane są siedziska wszystkich sześciu krzeseł, wchodzących w skład kolekcji. Poszczególne modele, choć każdy jest nieco inny i ma inne przeznaczenie, łączy wspólna, miękka linia i bardzo charakterystyczny, ergonomiczny kształt. Były to pierwsze w historii krzesła plastikowe bez obicia. Ponadto posiadały wiele innych, niespotykanych dotąd zalet, na przykład taką, że skorupa modelu DAW (Dining Height Armchair Wooden Base) mogła być używana jako krzesło stadionowe albo mocowana po kilka sztuk na stelażu mogła służyć jako ławka w miejscach publicznych. Miały jeszcze jeden plus: gotowe siedziska mogły być łączone z dowolnie wybranymi podstawami, a to dawało możliwość tworzenia wszelkich wariacji.  Dziś w rodzinie Eames Plastic Armchair możemy odnaleźć na przykład model z podstawą przypominającą konstrukcję paryskiej wieży Eiffla (DSR – Dining Height Side Chair, Rod Base) czy wersję krzesła bujanego z wbudowanymi drewnianymi płozami ( RAR – Rocking Armchair, Rod Base). Ta wszechstronność w wykorzystaniu krzeseł jest zachwycająca. Z powodzeniem pełnią funkcję jadalnianą, wypoczynkową, biurową, a przy tym świetnie wyglądają w każdym wydaniu i w każdym wnętrzu. Są zatem ponadczasowe i uniwersalne. Nic więc dziwnego, że już dawno uznano je za ikony światowego designu.

 

  

sacramentostreet.com; jacquelynclark.com

 

  

decorpad.com; saakurkistaa.blogspot.fi

 

  

bloglovin.com; myscandinavianhome.com

 

    

planete-deco.fr; home-furniture.net; divaaniblogit.fi

 

  

delikatissen.com; desiretoinspire.net

 

  

interiorsbystudiom.com; dwr.com

 

  

gildednest.wordpress.com; decoracion.facilisimo.com

 

    

greigedesignblog.com; desiretoinspire.net; nordicdays.blogspot.nl

 

  

bloglovin.com; housetohome.co.uk

 

  

petitandsmall.com; belandsoph.com

 

  

bast-interieur.be; cushandnooks.blogspot.co.nz

 

  

mylemondropdreams.com; interiorsbystudiom.com

 

  

vitra.com

 

  

casavogue.globo.com; productmate.de

 

  

myparadissi.com; planete-deco.fr

zdjęcie top: archiexpo.com

Podobne artykuły
1 Comments
  1. Takiego bujaczka na biegunach bym prygarnęła <3

leave your comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *